EU har infört krav på företag att registrera arbetstiden för sina anställda. Detta har satt fokus på smarta lösningar och gett en utökad syn på företagskultur i den postmoderna eran.
EU har infört denna lag för att skydda arbetstagare mot godtycklighet och se till att arbetade timmar faktiskt betalas. Trots detta finns det fortfarande chefer som, med hänvisning till påstådda interna arbetsbrister, sätter press på sina anställda att inte hålla noggrann koll på sin arbetstid vid tidrapportering.
Den familjära atmosfären som blir allt vanligare i arbetsplatser kan gynna anställda genom att erbjuda platta hierarkier. Men det kan också vara problematiskt eftersom det främjar informella lösningar som kan leda till godtycklighet. Det är viktigt att komma ihåg att användningen av ”du” istället för det mer formella ”ni” under efterkrigstiden var en reaktion på nazismen, som försökte förstöra borgerliga dygder och tvinga alla att följa idéerna om ett folkligt samhälle. Det var inte förnuftet utan känslorna som nazisterna appellerade till.
Idén om ett samhälle som fungerar genom formella och pålitliga regler och som uttryck för organisationer bör ersätta den informella och mytiska gemenskapen från det tredje riket. Denna form av organisation, som också är möjlig, blev mindre populär efter de apokalyptiska erfarenheterna.
Men även på arbetsplatsen kan familjen vara en plats för helvetet, vilket gör det tveksamt om den informella familjära atmosfären som införs efter engelska förebilder verkligen är den bästa lösningen.
Smarta lösningar eller stämpelklocka?
Det som är sant är att den strikt formella utformningen av arbetslivet inte har lyckats nå fram till känslorna, som utgör en betydande del av den mänskliga naturen och har stor potential när det gäller motivation, engagemang och kreativitet. Formella lösningar har en tendens att vara avtrubbande, så de nuvarande kulturella förändringarna i arbetslivet passar väl in i tidsandan och värdeförändringarna.
På grund av EU:s krav har företag nu bara två alternativ: antingen använda smarta lösningar för tidsregistrering, som Spicas arbetskraftshantering, eller använda den ”goda gamla” stämpelklockan för att uppfylla kraven på tidsregistrering. Detta gäller även för spelutvecklare.
Varför smarta lösningar är överlägsna stämpelklockan
Vi rekommenderar spelutvecklingsföretag att använda smarta arbetskraftshanteringsprogram som Spica, eftersom de erbjuder flera fördelar jämfört med de gamla stämpelklockorna. Spica har förenklat in- och utcheckningsprocessen avsevärt. Detta framåtblickande system, som följer andan i smarta fabriker och Industri 4.0, kräver inte ens en skanner och gör det möjligt för anställda att registrera sin tid med sin smartphone.
En fördel med smart tidsregistrering är att denna process fungerar på alla enheter, från smartphones till bärbara datorer och stationära datorer, och är tillgänglig som moln- eller on-premises-lösning beroende på behovet. Företag i alla storlekar har tillgång till detta system, som till och med kan sammanföra olika delar av samma företag organisatoriskt.
Det är självklart att det finns betydligt fler möjligheter för anställda och företag med smarta lösningar än med enkla lösningar som stämpelklockan. Spicas program gör det möjligt för HR-planerare att övervaka arbetsbelastningen i realtid och är också lämpliga för projekt, och ger företag möjlighet att använda geofencing för att ha koll på arbetsplatser på olika platser, vilket är vanligt för projektarbete.
Arbetskraftshanteringssystemet kan anpassas och konfigureras för att passa företagets behov. Programmet Door Cloud underlättar också installationen av smarta dörrlås med möjlighet att individuellt tilldela åtkomst. För nödsituationer kan företag utlösa en larm och låsa dörrarna.
Företagskulturen bör också vara smart
Möjligheter till delaktighet och medbestämmande är effektiva verktyg för att främja motivation och engagemang. I hetsen kring platta hierarkier glöms det dock bort att varje individ är både mottagare och utövare av makt, och fördelningen beror inte bara på status utan också på personligheten.
I detta sammanhang är det viktigt att makt som är fristående från formella aspekter har en stark inneboende benägenhet för godtycklighet. Den sorgliga sanningen är att det är lätt att härska över människor, vilket borde vara en varning för ansvarsfulla företagare inom spelutveckling att en positiv gemenskap lätt kan bli en sekt.